A termék életciklus görbe, gyakran mosolygörbeként is emlegetett koncepció, az üzleti és marketing stratégiák alapvető eszköze, amely bemutatja, hogyan teljesít egy termék a piacon annak bevezetésétől kezdve egészen a visszavonásáig. Az életciklus négy fő szakaszból áll: bevezetés, növekedés, érettség és hanyatlás.

A bevezetési szakaszban a terméket piacra dobják. Ilyenkor a vállalatok általában nagy összegeket fordítanak marketingre és reklámra, hogy felhívják a figyelmet az új termékre. Az értékesítési volumen ebben a fázisban még alacsony, és a profit is általában negatív, mivel a fejlesztési és marketing költségek magasak.
A növekedési szakaszban a termék kezd ismertté válni, és az eladások gyors ütemben növekednek. A vállalatok ekkor már profitot termelnek, és a termék iránti kereslet folyamatosan nő. Ebben a szakaszban a verseny is erősödik, mivel más cégek is felismerik a termék sikerét és megpróbálnak belépni a piacra.
Az érettségi szakaszban az eladások növekedése lassul, és a piac telítődik. A termék elérte a csúcspontját, és a verseny tovább fokozódik, ami árversenyhez és a profitmarzsok csökkenéséhez vezethet. A vállalatoknak ilyenkor innovációval, termékfejlesztéssel és marketing stratégiákkal kell fenntartaniuk piaci részesedésüket.
A hanyatlási szakaszban a termék iránti kereslet csökken, mivel újabb és jobb termékek jelennek meg a piacon. Az eladások és a profit csökkennek, és a vállalatok gyakran úgy döntenek, hogy kivonják a terméket a piacról, vagy minimalizálják a költségeket a profit maximalizálása érdekében.
A mosolygörbe elnevezés arra utal, hogy a termék életciklusának két szélső szakasza – a bevezetés és a hanyatlás – általában alacsony profitot eredményez, míg a középső szakaszokban, különösen a növekedési és érettségi fázisban, a profit magasabb. A görbe alakja tehát egy mosolyra emlékeztet, ami jól szemlélteti a termék piaci teljesítményének változásait az idő előrehaladtával.
Hol marad a fejlesztés?
A termék életciklusának fejlesztési szakasza a teljes életciklus egyik legfontosabb, ám gyakran a leginkább alulértékelt része. Ez a szakasz a termék bevezetése előtti időszakot jelenti, amely magában foglalja az ötletgenerálástól a piacra lépésig tartó folyamatokat.És ez az ahol az innováció létrejön!